Auteur:
Artemis
Geplaatst
07 april 2025
In 2024 zette Artemis een zichtbare stap voorwaarts in communicatie en profilering. Wat begon als een bewuste strategische keuze, groeide uit tot een herkenbare en gewaardeerde stem in de sector – met meer inhoud, groter bereik en voelbaar meer impact.
Onder leiding van de themagroep Communicatie & Profilering, met Thomas Kern als voorzitter, is er samen met andere werkgroepen, het secretariaat, het bestuur en de directeur van Artemis gebouwd aan een sterkere profilering in de sector én richting politiek en maatschappij.
Deze ontwikkeling is een zichtbaar teamsucces, waarin iedereen – van themagroepleden tot collega’s die nieuws aanleveren of presentaties geven – heeft bijgedragen aan het resultaat. De sector merkt het. Artemis wordt steeds vaker genoemd als serieuze gesprekspartner, inhoudelijk kenniscentrum en krachtige belangenbehartiger op het gebied van biologische gewasbescherming en Biostimulanten.
Van strategie naar zichtbaarheid in de praktijk
In 2024 is er bewust gekozen voor een stevige strategische inzet op communicatie. Het doel was helder: Artemis positioneren als autoriteit in biologische gewasbescherming en Biostimulanten, zichtbaar maken waar wij voor staan, en het vertrouwen vergroten onder leden, politici en partners.
Die strategie kwam onder andere tot uiting in het vernieuwde Position Paper, in persoonlijke contacten met beleidsmakers, in het organiseren van werkbezoeken en in campagnes rond inhoudelijke thema’s. De rode draad: Artemis deelt niet alleen standpunten, maar biedt perspectief. Deze koers leidde tot mooie hoogtepunten:
Zo werd het 30-jarig jubileum van Artemis gevierd met 150 genodigden uit de sector. Een middag vol terugblik én toekomstvisie, die de rol van Artemis als verbinder in de sector extra onderstreepte.
De jaarlijkse Kennisdag in november had als thema ‘Van gewasbescherming naar sterke planten’. Inhoudelijke bijdragen over klimaatverandering, opkomende ziekten en het belang van innovatie in weerbare teeltsystemen trokken veel belangstelling. De dag kreeg opnieuw een mooie beoordeling (7,7), waarmee Artemis zich blijft profileren als een inhoudelijk relevant kennisplatform.
Ook internationaal werd onze profilering sterker. In samenwerking met IBMA organiseerden we een fieldtrip door Nederland, waarbij leden van de Europese Commissie, het Europarlement én de Tweede Kamer in contact kwamen met duurzame oplossingen in de praktijk.
De ervaringen en inzichten zijn gebundeld in het Position Paper 2024, dat inmiddels breed is gedeeld in politiek Den Haag.
Wist u dat…
… onze website dagelijks gemiddeld 100 bezoekers trekt? (Dat zijn meer dan 36.000 bezoeken per jaar)
… we in 2024 maar liefst 142 nieuwsberichten hebben gepubliceerd? (Dat is gemiddeld elke tweede dag een nieuwsbericht)
… het aantal abonnees op onze nieuwsmail binnen een jaar met 72% is gegroeid? (er komen dus ongeveer 4 abonnees bij per week)
… we in totaal 23 nieuwsbrieven en 8 specials hebben verstuurd?
… het aantal doorkliks naar achtergrondartikelen met 30% is gestegen? (steeds meer lezers zoeken verdieping en vinden die bij Artemis)
… het jubileumevent werd beoordeeld met een gemiddelde van 8,3? (Een sterk signaal dat inhoud, sfeer en verbinding hand in hand gaan)
… de Kennisdag 2024 opnieuw een 7,7 scoorde? (Even hoog als in 2023 – we blijven op het hoogste niveau sinds 2019)
Samen verder bouwen in 2025
Voor 2025 ligt er een stevig jaarplan klaar, waarin we voortbouwen op wat in 2024 is opgebouwd. Artemis wil haar rol als toonaangevend platform voor biologische gewasbescherming verder versterken. Er worden werkbezoeken georganiseerd met politieke partijen, het Position Paper wordt geactualiseerd, en we verkennen samenwerking met NGO’s en influencers om ook maatschappelijke bewustwording te vergroten. Tegelijkertijd blijven we intern investeren in heldere ledencommunicatie: via nieuwsbrieven, terugkoppelingen en de ALV blijven leden betrokken bij wat er speelt. Een marktanalyse helpt ons om gericht nieuwe leden te werven, passend bij de koers en kracht van Artemis.
Al deze ambitieuze doelen zijn verankerd in een jaarplan 2025, dat in vorm van een zogenaamde OGSM (wat is dat❔) aansluiting vindt bij de algehele doelen van de vereniging. Geinteresseerd hoe dit eruit ziet? Neem gerust contact op!
Doe mee – versterk het team!
Deze beweging is alleen mogelijk door de gezamenlijke inzet van mensen binnen én buiten de themagroep. We zijn dan ook op zoek naar versterking. Heb je ervaring met communicatie, positionering of storytelling? Of wil je meewerken aan het verhaal van Artemis? Laat van je horen.
De themagroep Communicatie & Profilering bestaat momenteel uit vijf enthousiaste leden. Extra versterking is welkom – zeker van mensen met ervaring op het gebied van communicatie, journalistiek, online media of profilering. Wil jij bijdragen aan de zichtbaarheid en impact van Artemis? Of gewoon eens kennismaken met ons werk? Neem dan contact op met voorzitter Thomas Kern of directeur Helma Verberkt.
📄 Bekijk de presentatie van de themagroep Communicatie & Profilering over 2024.